Thursday, August 2, 2018

Kata Terbitan


KATA TERBITAN
Takrif :
Bentuk kata yang mengandungi kata dasar yang mendapat atau menerima baik awalan,sisipan,akhiran atau apitan ( imbuhan )
Imbuhan ialah bentuk morfem yang tidak boleh hadir bersendirian dalam ayat dan harus diimbuhkan pada bentuk yang lain yang merupakan kata dasar.

Jenis Imbuhan
a.Awalan – hadir sebelum kata dasar.
b.Akhiran – hadir sesudah kata dasar
c.Apitan – hadir secara mengapit kata   dasar secara serentak di awal   dan akhir kata dasar.
d.Sisipan – hadir di celahan kata dasar

Kata Terbitan Berawalan
Awalan dapat wujud dalam kata nama terbitan,kata kerja terbitan dan kata adjektif terbitan.
Contohnya :
1.Awalan kata nama
pe-     ( pelari, perakus,penyapu )
pem-  ( pembawa,pembuka )
pen-   ( pendatang,pendua )
peng- ( penggali,penggubal )
pel-    ( pelajar )
ke-     ( ketua,kelepek )
juru-  ( juruukur,juruwang )
pra-    ( prakata,prasejarah )
dwi-   ( dwifungsi,dwibahasa )

2.Awalan kata kerja
me-         ( melawan,menyikat,merasa)
memper- ( memperhamba,memperisteri)
ber-    ( berjalan,berganti, berserta )
ter-     ( terjebak,terbentuk )
di-      ( diatur,ditimbang,disusun )
diper- ( dipercepat, diperoleh )

3. Awalan kata adjektif
ter-     ( terbesar,terputih)
te-      ( teruncing,terendah,teringin )
se-      ( secantik,secerah,setebal )

Kata Terbitan Berapitan
Apitan wujud dalam kata nama terbitan,kata kerja terbitan dan kata adjektif terbitan

1.Apitan kata nama
pe…an       ( pelaksanaan,perasaan )
penge…an ( pengesahan,pengehadan)
ke…an       ( kelaianan,kelebihan )

2.Apitan kata kerja
me…kan          ( memainkan,melukakan )
mem…kan       ( membaharukan,membaikkan )
ber…kan         ( beralaskan,berlaukkan )
diper…i           ( diperdengarkan,diperbahaskan )
ke…an             ( kehujanan,kehausan,kepanaskan)
di…kan           ( didekati,dimulai,diadili )
memper..i        ( memperingati )

3.Apitan kata adjektif
ke…an ( keinggerisan,kearaban,kecinaan )


Kata Terbitan Bersisipan
Sisipan bahasa Melayu dapat wujud dalam
1.kata nama
2.kata adjektif

Contohnya :
i. Sisipan kata nama
   -el- ( kelengkeng,telunjuk,kelabut )
   -er- ( keruping,seruling,serabut )
ii. Sisipan kata adjektif
   -el-   ( selerak,gelembung )
   -er-   ( serabut,gerigi )
   -em- ( gemilang,semerbak,gemerlap )
    -in-  ( sinambung )

JENIS-JENIS KATA TUGAS
1. Kata Penyambung Ayat 
    a. Kata Hubung Gabungan 
    b. Kata Hubung Pancangan Relatif 
    b. Kata Hubung Pancangan Komplemen 
    c. Kata Hubung Pancangan Keterangan
2. Kata Praklausa 
    a. Kata seru 
    b. Kata tanya 
    c. Kata perintah 
    d. Kata pembenar 
    e. Kata pangkal ayat
3. Kata Prafrasa 
    a. Kata bantu 
    b. Kata penegas 
    c. Kata penguat 
    d. Kata nafi 
    e. Kata pemberi
f. Kata arah 
g. Kata bilangan 
h. Kata sendi nama
4. Kata Pascakata 
a. Kata penekan 
b. Kata pembenda
Proses Pembentukan Kata

Selain daripada kata tunggal, maka kata terbitan, kata majmuk, dan kata ganda terbentuk melalui proses pembentukan kata.

Proses berkenaan diterangkan melalui skema rajah berikut:

  


PEMBENTUKAN KATA
Bidang pembentukan kata (morfologi) merupakan subsistem dalam sistem bahasa. Dalamkonteks Bahasa Melayu, pembentukan kata dipandang sebagai proses mengolah unsur-unsur bahasa tersebut sehingga menjadi pekataan yang boleh diujarkan dan difahami oleh penuturnya. Menurut Tatabahasa Dewan (1995), terdapat empat bentuk kata asas dalam bahasa Melayu iaitu: (i) bentuk kata tunggal,
(ii) bentuk kata terbitan,
(iii) bentuk katamajmuk, dan
(iv) bentuk kata ganda.

Pembentukan kata lazimnya dihuraikan daripadasudut prosesnya. Selalunya kita membicarakan pembentukan satu-satu perkataan itumelalui proses-proses pengimbuhan, penggandaan, atau pemajmukan.Kata tunggal ialah perkataan yang paling dasar, yang tidak mengalami sebarang proses pembentukan. Contoh kata tunggal: cuaca, gred, seluar, teks, masyarakat dan yu.daripada segi persukuan kata, kata-kata tersebut terdiri daripada pelbagai bentuk.Perkataan-perkataan dalam bahasa Melayu boleh mengandungi satu suku kata atau beberapa suku kata.Kata akronim juga tergolong ke dalam jenis kata tunggal. Akronim ialah katasingkatan yang terbentuk dengan menggabungkan huruf awal, suku kata, dan gabunganawal huruf dan suku kata perkataan atau rangkai kata yang ditulis dan dilafazkan sebagai perkataan tersendiri. Contohnya: cerpen(daripada cerita pendek), Gapena (daripadaGabungan Penulis Nasional), dan kugiran (kumpulan gitar rancak).Kata terbitan ialah perkataan yang terbentuk melalui proses pengimbuhan, iaitudengan menggandingkan imbuhan pada kata dasar. Merujuk kepada kedudukannyadengan kata dasar, imbuhan terbahagi kepada empat jenis iaitu
(i)                 awalan, yang hadir sebelum kata dasar,
(ii)               (ii) akhiran, yang hadir sesudah kata dasar,
(iii)             (iii) apitan yang hadir secara mengapit kata dasar, iaitu di awal dan akhir kata dasar, dan
(iv)             (iv) sisipan, yang hadir di celahan kata dasar.Imbuhan-imbuhan tersebut membentuk pelbagai jenis kata terbitan, iaitu katanama terbitan dan kata adjektif terbitan. Setiap jenis kata terbitan ini dibentuk olehimbuhan-imbuhan tertentu. Awalan-awalan peN-, peR-, pe-, ke-, juru-, maha-, dan tata-contohnya, membentuk kata nama terbitan. Akhiran imbuhan yang membentuk katanama, iaitu –an, -wan, -wati, dan sebagainya. Antara imbuhan yang membentuk katakerja pula ialah awalan-awalan meN-, beR-, ter- dan di- serta akhiran –kan dan –i. Jumlahapitan juga banyak dalam bahasa Melayu, misalnya peN-…-an, ke-…-an, pe-…an, dan peR-…-an yang membentuk kata nama; dan meN-…-kan, beR-..-kan, meN-…-kan,meN-…-i, dan mempeR-…-kan yang membentuk kata kerja.Kata majmuk ialah perkataan yang dibentuk dengan merangkaikan beberapa katadasar, dan bentuk yang terhasil membawa makna tertentu, dieja terpisah dan bertindak sebagai satu unit, misalnya: kapal terbang, gambar rajah dan terima kasih
Bentuk kata yang terakhir ialah kata ganda. Kata ganda ialah perkataan yangmengalami pengulangan pada kata dasarnya, sama ada secara sepenuh, separa atau berentak. Penggandaan penuh bermaksud pengulangan sepenuh sesuatu kata dasar,contohnya cantik-cantik dan mata-mata. Penggandaan separa bermakna pengulangansebahagian daripada kata dasar sahaja, yang boleh terdiri daripada kata tunggal atau kataterbitan. Penggandaan separa yang berlaku pada kata dasar tunggal biasanya melibatkan pengulangan suku kata pertamanya, dan letak gandanya pada bahagian hadapan katadasar. Vokal dalam bentuk gandaan itu mengalami proses pelemahan, menjadikannyavocal e pepet. Misalnya, laki→lalaki→lelaki.Penggandaan separa yang berlaku pada kata dasar yang berimbuhan hanyamenggandakan kata dasar dan tidak melibatkan imbuhan, dan berlaku hanya pada katakerja dan kata adjektif tertentu. Bentuk gandaan separa boleh terletak di bahagian belakang kata dasar, misalnya berturut-turut dan mencari-cari atau bahagian kata dasar,contohnya bantu-membantu dan cinta-mencintai.Penggadaan berentak pula ialah proses yang menggandakan kata dasar mengikutrentak bunyi yang tertentu dalam kata dasar. Dalam penggandaan berentak, seluruh kata dasar digandakan dan bunyi-bunyi tertentu diulang atau diubah. Penggandaan ini berlakusama ada melalui pengulangan vokal, contohnya kuih-muih, tungkus-lumus; melalui pengulangan konsonan misalnya simpang-siur dan mandi-manda.

PROSES PEMBENTUKAN KATA
Pada umumnya, proses pembentukan kata dalam bahasa Melayu melibatkan bentuk- bentuk kata tunggal, terbitan, majmuk dan ganda.

KATA TUNGGAL
Perkataan yang tidak menerima sebarang imbuhan atau tidak mengalami proses penggandaan dan perangkaian termasuk dalam kumpulan kata tunggal. Kata tunggalterbahagi kepada dua: kata tunggal satu suku kata dan kata tunggal dua suku kata ataulebih. Di samping itu, terdapat juga kata tunggal yang tidak pernah menerima sebarangimbuhan seperti ini, itu, sini, dan sana. Namun begitu, kebanyakan kata tunggal bolehdiperluas untuk menjadi bentuk terbitan.
Kata terbitan berawalanAwalan dapat hadir dalam kata nama terbitan, kata kerja, dan kata adjektif terbitanseperti:Kata terbitan berakhiranAkhiran dalam bahasa Melayuhanya wujud dalam kata namaterbitan dan kata kerja terbitanseperti:

BIL.AKHIRANCONTOH CONTOH
1.Kata nama..-ahsultanahustazah..-anjualanpameran..-atmuslimathadirat..-inhadirinmuslimin..-mansenimanbudiman..-wanjutawankaryawan
2.Kata kerja..-kannaikkanbukakan..-isertaidudukiKata terbitan berapitanApitan hanya dapat wujud dalamkata nama terbitan, kata kerja terbitan dan kata adjektif terbitan seperti:BlL.APITANCONTOH CONTOH1.Kata nama pe-..-anperasaanpemalsuanpem..-anpembalakanpembekuanpeng..-anpengajaranpengesahanke-..-ankeindahankelainan2.Kata kerjaBIL.AWALANCONTOHCONTOH1.Kata nama pe-pedagangpelaripel-pelajar- pem-pembuatpembukapen-pendermapendatangpeng-penggubakpenggantiPenge-pengelappengebomjuru-jururawatjuruwangke-ketuakelipatmaha-mahasiswamaharajatata-tatacaratatatertibdwi-dwibahasadwifungsi2.Kata kerjame-menyikatmerasamem-membasuhmembilangmen-mendakwamendakimeng-mengajarmengikutmenge-mengecatmengetammemper-memperisterimemperhambabe-berupa

berasabel-belajarbelunjur di-dibasuhdigilapdiper-diperolehdipercepatter-tertulisterjebak 3.Kataadjektif  se-semanissesejuk te-terendahteringinter-terbersihterbesar


Bentuk kata ialah proses pembentukan kata menghasilkan bentuk kata tunggal, bentuk kata terbitan, bentuk kata majmuk dan bentuk kata ganda.

Kata Terbitan

Kata terbitan ialah bentuk kata yang mengandungi kata dasar yang mendapat atau menerima imbuhan. Kata terbitan ini terbentuk melalui proses pengimbuhan iaitu proses yang menggandingkan imbuhan pada kata dasar dan menghasilkan empat bentuk kata terbitan :

a)Kata Terbitan Berawalan
b)Kata Terbitan Berakhiran
c)Kata Terbitan Berapitan
d)Kata Terbitan Bersisipan

IMBUHAN

Imbuhan ialah unit-unit bahasa yang ditambahkan pada bentuk-bentuk lain yang menyebabkan perubahan makna nahunya. Imbuhan dapat dibahagikan pada empat jenis :

a)imbuhan awalan 
-unsur imbuhan yang ditambahkan pada bahagian hadapan kata dasar.
Contoh : imbuhan ‘ber’ dalam ‘bersukan’ ...ber+sukan

b)imbuhan akhiran
-unsur imbuhan yang hadir selepas kata dasar
Contoh :
imbuhan ‘-an’ dalam ‘makanan’ ...makan+an
imbuhan ‘-kan’ dalam ‘kembalikan’ ...kembali+kan

c)imbuhan apitan
-imbuhan yang hadir secara melingkungi kata dasar iaitu dua bahagian imbuhan yang hadir serentak pada awal dan akhir perkataan
Contoh :
imbuhan ‘men…..kan’ dalam ‘mendebarkan’ ...men+debar+kan
imbuhan ‘pe….an’ dalam ‘pendidikan’...pen+didik+an

d)imbuhan sisipan
-unsur imbuhan yang hadir di celahan kata dasar. Bentuk ini tidak lagi produktif dalam pembentukan kata terbitan, iaitu kata terbitan baru tidak lagi dibentuk dengan imbuhan sisipan
Contoh : imbuhan ‘…er…’ dalam ‘keruping’
imbuhan ‘…el…’ dalam ‘telunjuk’

Kata Terbitan Berawalan

Kata terbitan berawalan dapat wujud dalam kata nama terbitan, kata kerja terbitan,dan kata adjektif terbitan. Contoh :

a)Kata Nama :
pelari, perakus ( imbuhan ‘pe’)
pembawa, pembuat (‘pem’)
suprakelas, supranasional (‘supra’)

b)Kata Kerja :
melawan, mengikat, merasa (‘me’)
berjalan, berganti, berserta (‘ber’)

c)Kata Adjektif :
terbesar, tercantik (‘ter’)
secerah, setebal, senipis (‘se’)

Kata Terbitan Berakhiran
Kata terbitan berakhiran dapat wujud dalam kata nama terbitan dan kata kerja terbitan sahaja.

Contoh :
a)Kata Nama :
pakaian, jahitan, mainan (‘-an’)
sasterawan, angkasawan (‘-wan’)
budiman, seniman (‘-man’)
peragawati, seniwati (‘-wati’)
nasionalisme, patriotisme (‘-isme’)

b)Kata Kerja : gunakan, besarkan, buatkan (‘-kan’)
duduki, turuti, berkati (‘-i’)

Kata Terbitan Berapitan
Kata terbitan berapitan dapat wujud dalam kata nama terbitan, kata kerja terbitan,dan kata adjektif terbitan.

Contoh :
a)Kata Nama :
pelaksanaan, perasaan (‘pe…an’)
kelainan, kedukaan (‘ke…an’)

b)Kata Kerja :
memainkan, melukakan (‘me…kan’)
beralaskan, berlaukan (‘ber…kan’)
diyakini, disirami (‘di…i’)
dipergunakan (‘diper…kan’)
memperdagangkan (‘memper…kan’)
keselesaan (‘ke…an’)

c)Kata Adjektif :
kemelayuan (‘ke…an’)

Kata Terbitan Bersispan
Bentuk sisipan tidak lagi produktif dalam pembentukan kata terbitan, yakni kata terbitan baru tidak lagi dibentuk dengan sisipan. Bentuk-bentuk kata sisipan sudah membeku dalam kata terbitan tertentu dan tidak dapat hadir dalam perkataan –perkataan lain kecuali dalam beberapa istilah yang baru dicipta. Kata terbitan bersisipan dapat wujud dalam kata nama terbitan dan kata adjektif terbitan.

Contoh :
a)Kata Nama :
kelingking, telunjuk (‘..el..’)
keruping, seruling (‘..er..’)

b)Kata Adjektif :
kelebak, selerak (‘..el..’)
gemilang, semerbak(‘..em..’)


Bentuk Kata - Kata Terbitan

Kata terbitan terbentuk apabila kata dasar menerima imbuhan.
Kata Dasar + imbuhan = Kata Terbitan
Ada empat jenis imbuhan iaitu
  1. Imbuhan awalan (imbuhan dipangkal kata dasar)
  2. Imbuhan akhiran (imbuhan di hujung kata dasar)
  3. Imbuhan sisipan (imbuhan di celah-celah kata dasar)
  4. Imbuhan apitan (imbuhan di kiri dan kanan kata dasar)
Semua jenis imbuhan dieja rapat dengan kata dasarnya.

Kata dasar + imbuhan awalan

Contoh kata terbitan yang terbentuk akibat percantuman kata dasar dengan imbuhan awalan adalah seperti berikut:
Imbuhan awalanKata dasarKata terbitan
pe-makanpemakan
ber-akalberakal
meng-garumenggaru
mem-berimemberi
Contoh lain imbuhan awalan:

Imbuhan
awalan
Maksud imbuhanKata terbitan
anti-antikerajaan
auto-buat sendiriautobiografi
eka-satu (Sanskrit)ekafungsi (satu fungsi)
juru-pakarjuruterbang
dwi-duadwiminggu
maha-besarmaharaja
panca-5 (Sanskrit)pancaindera
poli-banyakpoligami
pra-sebelumprauniversiti
pasca-selepaspascasiswazah
pro-cenderung kepadapropembangkang
se-satusesaat
sub-di bawahsubtopik
swa-sendiri (Sanskrit)swakarya
tuna-tiadatunasusila
tata-peraturantatacara
supra-melampausupragolongan

Kata dasar + imbuhan akhiran


Kata dasarImbuhan akhiranKata terbitan
makan-anmakanan
ikut-iikuti
beri-kanberikan
seni-manseniman

Kata dasar + imbuhan apitan


Kata dasarImbuhan apitanKata terbitan
pandangber-...-anberpandangan
bekalber-...-kanberbekalkan
hebohdi-...-kandihebohkan
kasardi-...-idikasari
berimem-...-kanmemberikan

Kata dasar + imbuhan sisipan


Imbuhan SisipanKata DasarKata Terbitan
-el-tunjuktelunjuk
kangkangkelangkang
kopakkelopak
kupaskelupas
tapaktelapak
kembungkelembung
jajahjelajah
-em-kuncupkemuncup
kuningkemuning
kilaukemilau
guruhgemuruh
gilanggemilang
ketotkemetot
serbaksemerbak
gentargementar
-in-sambungsinambung
-er-gigigerigi
sabutserabut
cucukcerucuk
sulingseruling
godakgerodak

2 comments:

  1. idm crack for pc is a tool to move downloaded files to specific folders, check duplicates, rename automatically.

    ReplyDelete

KATA GANTI NAMA

KATA NAMA > KATA GANTI NAMA <<   KLIK SINI   untuk kembali ke halaman sebelumny...